دیر رسیدن به نماز جماعت

اگر به امام، در حالی که حمد و سوره را می خواند، یا در رکوع است، اقتدا کند و به رکوع امام برسد، نماز جماعتش صحیح است و یک رکعت محسوب می شود

رسیدن به رکوع به این معنا است که وقتی به اندازه ی رکوع خم  می شود، امام هنوز از حالت رکوع خارج نشده باشد، اگرچه ذکر رکوع را گفته باشد

اگر تکبیر گفت و قبل از اینکه به رکوع برود، امام سر از رکوع بردارد، نباید نماز را بشکند و دو راه دارد :

1. بسم الله را بگوید و نمازش را تا آخربه صورت فرادا بخواند

2. صبر کند تا در رکعت بعد به امام ملحق شود، یعنی وقتی امام بلند شد خودش را مثل کسی حساب کند که تازه اقتدا کرده و نیازی به تکبیر مجدّد نیست

اگر به خیال اینکه به رکوع امام می رسد، به رکوع رفت، ولی قبل از رسیدن به رکوع، امام سر برداشته بود، یا شک کرد که آیا به رکوع امام رسیده یا نه، نماز را به صورت فرادا به پایان برساند و احتیاطا دوباره آن را بخواند

اگر در رکعت دوم اقتدا کند، مستحب است قنوت و تشهد را با امام بخواند، ولی موقع خواندن تشهد به صورت نیم خیز نشسته و بعد از تشهد با امام برخیزد و حمد و سوره رکعت دوم را به طور آهسته بخواند،( حتی اگر نماز مغرب وعشاء باشد)، و اگر فرصت نبود به حمد تنها اکتفا می کند و خود را به رکوع امام می رساند و بعد از سجده که امام ( در نماز چهار رکعتی ) برای رکعت چهارم برمی خیزد، نشسته و تشهد را سریع خوانده و برخیزد، و اگر وقت ندارد، یک بار تسبیحات را خوانده و خود را به رکوع امام می رساند و بعد از دو سجده که امام برای تشهد آخر می نشیند، او برخاسته و یک رکعت آخر را به تنهایی می خواند

اگر امام در رکعت سوم یا چهارم مشغول تسبیحات باشد، راه آسان تر آن است که صبر نماید تا امام به رکوع برود و در رکوع به او اقتدا کند


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : بهمن رمضانی
تاریخ : 12 / 1 / 1393
بررسي شيوه هاي تشويق و ترغيب کودکان و نوجوانان به نماز جماعت
 

چکيده:
اين پژوهش به بررسي شيوه هاي تشويق و ترغيب نوجوانان و کودکان جوانان به نماز جماعت از ديدگاه احاديث و سيره معصومين عليهم السلام مي پردازد.
با استفاده از شيوه هاي تعليم و تربيت اسلامي روشهاي تشويق و ترغيب مشخص گرديد.
يافته هاي پژوهش به اين قرار است که در احاديث و سيره معصومين (ع)از روش بينش دادن در مورد ماهيت و اهميت نماز و نماز جماعت و بيان نقش آن در زندگي دنيا و آخرت، روش تعليم و آموزش نماز و آموزش مناسب نماز جماعت.
روشهاي خيرخواهانه شامل موعظه، نصيحت بيان فلسفه و حکمت نماز جماعت امر به معروف، پيشروو اندازه و روش الگويي اسوه سازي روش محبت (تأييد و تحسين، همراهي و انظباط)شيوه تکريم شخصيت (پذيرش و احترام، برخورداري از پايگاه اجتماعي)روش زمينه سازي (مکان، زمان و شرايط نماز جماعت)و بالاخره از شيوه تنبيه استفاده شده است.اما از شيوه فريضه سازي يعني اجبار کردن نماز جماعت استفاده شده است.
نقل شده از امام صادق (ع)عرض کرديم نماز خواندن در جماعت فريضه شده است؟
فرمودند:نماز فريضه است در تمام نمازها جمع شدن فريضه نيست، و لکن سنت است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : بهمن رمضانی
تاریخ : 12 / 1 / 1393
ثواب نماز جماعت از دیدگاه پیامبر اعظم و معصومین

ثواب نماز جماعت

چه خوش است نمازها را به جماعت بخوانیم، دوستان تو این بخش من اهمیت، ثواب و آثار نماز جماعت رو براتون نوشتم. امیدوارم با خوندن این مطالب شما هم جزء نماز جماعت گزاران باشید. که به نظر من خیلی ثواب داره، و حتی با این کار میتونیم آخرتمون رو تضمین کنیم. خب بریم سراغ مطالب ارزشمندی در این مورد.

اهمیت نماز جماعت در روایات مختلف

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: به خاطر انجام دادن هفت کار، جبرییل آرزو داشت کاش از فرزندان آدم(ع) بود، یکی از آن کارها، خواندن نماز با جماعت است.

ربیع بن خیثم با آن که فلج شده بود از نماز جماعت دست بر نمی داش، هر روز دست او را می گرفتند و او پای بر زمین می کشید و خود را به نماز جماعت می رساند. شخصی به او گفت: اگر در خانه نماز بخوانی بهتر است و بر تو حرجی نیست. ربیع گفت: هر کس صدای (حی علی صلاه) راشنید لازم است که اجابت کند، اگرچه در رفتن به زحمت بیفتد.

رسول خدا(ص) فرمودند: خدای متعال می فرماید: ای امت محمد در هر جا که هستید با گروهی از مردم به نماز جماعت مشغول شوید.

لقمان به فرزندش فرمود: پسرم نماز را به جماعت بخوان اگر چه روی نیزه باشد.

امام صادق(ع) فرمودند: نخستین جماعتی که برگزار شد، روزی بود که رسول خدا(ص) داشت نماز می خواند و علی بن ابی طالب امیر المومنین(ع) همراه آن حضرت بودند.

حسن صیغل از ابی عبد الله امام صادق(ع) از کمترین تعداد جماعت پرسش کرد، امام (ع) فرمود: یک مرد و زن و اگر کسی در مسجد حاضر نباشد، مومن به تنها جماعت است.زیرا زمانی که اذان و اقامه گفت، دوصف از فرشتگان در پشت سر او به نماز می ایستند، و اگر تنها اقامه گفت، یک صف از فرشتگان به او اقامه می کنند. و نیز پیامبر(ص) فرمود: مومن به تنهایی حجت و تنهایی جماعت است.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : بهمن رمضانی
تاریخ : 12 / 1 / 1393
تاثیر نماز بر آرامش بدن

گروهی از نویسندگان مسلمان، کوشیده‌اند، در حرکات حین نماز اعم از قیام و قنوت و رکوع و سجود جنبه‌هایی از نرمش عضلانی و ورزش بدنی را بجویند و آن را با نرمش‌های متداول دیگر که منجر به استراحت و آمادگی عضلانی می‌شوند، مقایسه کنند. اما دیدگاه ما به آرامش عضلانی ناشی از نماز، از دریچه دیگری است. دانش پزشکی امروزه، به اثبات رسانده است که اگر شخصی در ساعت حدود 10 شب بخوابد و حدود ساعت 5 صبح از خواب بیدار شود (یعنی حدود 7 ساعت خواب) در ساعت حدود 1 بامداد، در بدن او برخی مواد شیمیایی شبه مرفین که به عنوان گروهی اندورفین‌ها و آنگفالین‌ها نامگذاری شده‌اند، ترشح می‌شوند که این مواد اثر مستقیم بر روی قسمتهای مختلف بدن از جمله عضلات اسکلتی دارند و منجر به راحتی و ریلکس شدن عضلات، در طول روز آینده برای فرد می‌شوند .
اما چنانچه شخص در ساعت حدود 12 شب بخوابد و صبح روز بعد ساعت 10 صبح از خواب برخیزد (یعنی حدود 10 ساعت خواب) اندروفین‌ها و آنکفالین‌ها برخلاف حالت گذشته افزایش ترشح کافی پیدا نمی‌کنند و در نتیجه این امر، سبب می‌شود با این که این شخص حدود 3 ساعت بیشتر از شخص قبلی خوابیده است، از آرامش و استراحت عضلانی به اندازه کافی بهره‌مند نشود.
و درست به همین علت است که هر چه خواب انسان بیشتر ادامه پیدا کند و مثلاً تا ساعت 10 صبح طول بکشد، احساس خستگی و کوفتگی عضلانی پس از آن بیشتر خواهد بود .
و اما فریضه نماز با اثر درخشان و بی‌نظیری که در ایجاد بهداشت خواب دارد ، در این مورد نیز نقش بسیار موثری ایفا می‌کند. چرا که نماز صبح ضمن ایجاد الزام و وجوب برای سحرخیزی، انسان را خود به خود به سوی یک آرامش عضلانی ناشی از مواد شیمیایی درون‌زا ، سوق می‌دهد.
بزرگان عرصه علم و اندیشه مانند استاد شهید مرتضی مطهری (ره) نیز برنامه زندگی خود را بر مبنای خوابیدن در ساعت حدود 10 شب و برخاستن از خواب، حدود نیم ساعت قبل از اذان تنظیم کرده بودند ، تا از مواهب خدادادی و بی حد و حصر نماز، حداکثر فیض و بهره را ببرند.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : بهمن رمضانی
تاریخ : 12 / 1 / 1393
آموزش نماز

نماز 

قبل از وارد شدن در نماز باید به چند نکته توجه کرد:

بدن نمازگزار:

بدن انسان باید پاک باشد اگر بدن انسان به چیزهایی که نجس هستند مانندخون، ادرار و مدفوع و شراب و دیگر چیز هایی نجس آلوده شده باشد باید قبل از ورود به نماز بدن را پاک کند.(برای اطلاع از چیزهایی که بدن را نجس میکند و روش تطهیر آن مراجعه کنید به قسمت مربوطه در رساله مراجع)

نکته:اگر انسان بعد از ادرار و مدفوع خودش را تطهیر نکند بدن نجس است و نماز باطل است.

لباس نمازگزار:

لباس هم باید شرایطی داشته باشد، یک: نجس نباشد، دو: از اجزای حیوان حرام گوشت نباشد یا اجزایی از حیوان حرام گوشت در نماز همراه انسان نباشد(برای مثال اگر یک تار موی گربه یا سگ در لباس یا همراه انسان باشد نماز باطل است)، سه: لباس قصبی نباشد یعنی اگر مال دیگری است صاحب آن راضی باشد، چهار: لباس مردان از حریر خالص نباشد، پنج: نباید طلا در لباس یا همراه مرادان باشد که باعث بطلان نمازشان میشود(در غیر نماز هم استفاده از انگشتر و گردنبند طلا برای مردان حرام است.)(برای اطلاع بیشتر در مورد لباس نمازگزاز و احکام آن مراجعه کنید به قسمت مربوطه در رساله مراجع)


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : بهمن رمضانی
تاریخ : 12 / 1 / 1393
خاطره ای از نماز جمعه از زبان خودم

همیشه خيلي دوست داشتم در نماز جمعه شرکت کنم اما خونوادم زياد اهل نماز جمعه رفتن نبودن نه اينكه نخوان نه! متوجه نبودند چقدر اهمیت داره! خلاصه من صدقه سر يك كلاس كه با دوستام مي رفتيم اونم صبح جمعه اونم نزديك مكان برگزاري نماز جمعه، با عشق مي رفتم نماز،‌ بچه ها نميومدن اما من با يه نفر از هم کلاسیام دوست شدم و با اون مي رفتم

بعد از مدتی دیگه اون كلاس رو ادامه ندادم اما نماز رو حتي اگه ماشين گيرم نمي اومد پياده مي رفتم، دوستام حساس شده بودن اونام هر دفه يكيشون باهام مي اومد اما من واقعا عاشقانه مي رفتم . موقع امتحانا هميشه مي ترسيدم نكنه يه امتحان بيفته ظهر جمعه و من به نماز نرسم. اتفاقا يه امتحانمون افتاد جمعه ساعت 10 و نيم!! خدايا يك ساعت و نيم الي دو ساعت تا دانشگاه فاصله بود تازه اگه راننده ها مثل همیشه اذيت نمي كردن و علافمون نمي كردن. به رضا گفتم من مي خوام به نماز برسم گفت خب بزار هفته ديگه تو كه مي دوني نمي رسي گفتم خدا بخواد ميشه.

مثل هميشه اولين نفر بودم كه برگم رو ميدادم ، براي اولين بار رضا هم زود تمام كرد و برگه رو داد و از همه عجيب‌تر اینکه اجازه دادند ما چند نفری که بعد از ده دقیقه از شروع امتحان برگه هامونو دادیم از جلسه بريم بيرون!

به رضا گفتم بدو برسيم! گفت نادون مگه اين سرويس حالا حالا راه مي افته كه بدووم!؟

دويديم سمت ماشين تا سوار شديم سريع پر شد خدا شاهده مثل باد حركت مي كرد من ورضا با تعجب بهم نگاه مي كرديم انگار اون بيشتر از ما عجله داشت. جاده خلوت بود، ما فقط يك ساعت وقت داشتيم ، چهل و پنج دقيقه اي رسيديم،‌ باور كنين مسير ما يك ساعت و نيم و دو ساعته اس.

وقتي رسيديم رفتيم منتظر ماشين ، رضا باباش زنگ زد گفت زودبيا خونه ، خونشون با محل نماز جمعه يه خيابون فاصله داره،‌ رضا گفت بهمن تا اينجا شانسي بود حالا بشين تا كه ماشين بياد، بابا به نماز نمير... هنوز حرفش تموم نشده بود كه اتوبوس واحد كه داشت با سرعت حركت مي كرد جلوي ما ترمز كرد. گفت بياين بالا !

سوار شديم يه پيرمرد پيرزن هم توش بودن، رفتم جلو به راننده گفتم تا كجا ميري گفت ميرم نماز جمعه! بايد سريع برم تا مسئول شركت صداش درنيومده. اونقدر باسرعت خودشو رسوند به محل نماز كه انگار مسابقه رالي شركت كرده و تو خيابون يه ماشينم نبود! رضا درگوشم گفت بهمن! نمي دونستم نماز جمعه اينقدر كارش درسته! تو دلم گفتم خدايا خيلي با حالي! تا رسيديم پياده شدم و من به نماز رسيدم.

البته رضا هم سريع بهم زنگ زد گفت به خاطر نماز جمعه تو خدا به منم حال داد يه خونواده سوارم كردند و تا دم خونه رسوندنم...

پایان.



:: برچسب‌ها: خاطره نماز ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : بهمن رمضانی
تاریخ : 12 / 1 / 1393
نماز

نماز


من بهین معشوق خلوتخانه اهل نیازم ... نور چشم انبیا محبوب پیغمبر نمازم
رشته وصل خدایم مشعل راه هدایم ... هم زبان اهل دردم هم ضمیر اهل رازم
چشمه آب حیاتم منبع صبر و ثباتم ... آتش عشق درونم شعله سوز و گدازم


بوده از اول ستون دین احمد قامت من
اولیا بستند صف بر گفتن قد قامت من


پیشتر از آفرینش یار احمد بوده ام من ... دُر ذكر لعل لبهای محمد بوده ام من
اولیا را انبیا را اتقیا را اصفیا را .... هدیه ذات خدای حی سرمد بوده ام من
متقین و مومنین را بهترین ذكر الهی .... صالحین را خوشترین خلد مخلد بوده ام من


نور چشم حیدر و زهرا و پیغمبر منم من
آیه تنهی عن الفحشاء و المنكر منم من


گاه آدم را چراغ و چشم گوهر بار بودم ... گاه بر نوح نبی در موج طوفان یار بودم
گاه با خیل ملك در آسمان پرواز كردم ... گاه ابراهیم را گل در شرار نار بودم
گاه با عیسی بن مریم بر فراز چرخ بودم ... گاه با موسی بن عمران تا سحر بیدار بودم


من نمازم بال پرواز بلند اهل دینم
كز ازل معراج مومن خوانده ختم المرسلینم


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : بهمن رمضانی
تاریخ : 12 / 1 / 1388

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد